ارتباط کاهش تنوع فلور روده با سه عامل خطر ساز برای سندرم متابولیک

 1 سپتامبر 2016- محققان مرکز پزشکی دانشگاهی Groningenدرهلند دریافتند که تنوع میکروبی روده به شدت با سه عامل خطر ساز برای سندرم متابولیک و در نتیجه با دیابت در ارتباط است.

این سه عامل خطر عبارتند از: بالا بودن شاخص توده‌ی بدنی (BMI)، بالا بودن مقدار تری گلیسرید وهمچنین پایین بودن مقدار لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول HDL.

نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله‌ی Circulation Researchمنتشر گردید. این مطالعه اولین مطالعه‌ی بزرگ انسانی است که نشان می دهد چگونه میکروبیوم روده با وزن بدن و چربیهای خون در ارتباط است. این یافته‌ها بیانگر ارتباط 34 باکتری روده‌ای با نمایه‌ی توده‌ی بدنی و چربیهای خون است و مشخص کرده است که ترکیب میکروبیوتای روده تا 6 درصد از تغییرات در میزان چربیها را مستقل از سن، جنسیت و ژنتیک سبب می‌شود.

محقق ارشد این پژوهش دکتر Jingyuan Fuو همکارانش از تحقیقات پیشین می دانستند که جمعیت باکتریایی در روده‌ی انسان با استعداد افراد برای ابتلا به بسیاری از بیماریها از جمله بیماریهای قلبی عروقی ارتباط دارد، در سایر مطالعات نیز به ارتباط میکروبیوم با چاقی اشاره شده بود. اما اطلاعات بسیار کمی درباره‌ی شدت و میزان سهم باکتریهای روده ای با خطرات مرتبط با چربیهای خون یا BMIو همچنین اینکه چه نوعی از باکتریهای روده ای دراین موضوع نقش دارند، در دسترس بود.

 فقدان اطلاعات از این واقعیت منشاء می‌گیرد که کمتر از 30 درصد از باکتریهای روده‌ای انسان قابل کشت هستند، به تازگی با استفاده از تکنولوژیهای تعیین توالی، باکتریهای روده‌ای دخیل در این خطرات شناسایی شده و میزان تأثیر آنها بر مارکرهایی نظیر میزان چربیهای خون مشخص گردید.

 در این مطالعه، محققان میکروبیوم روده، BMIو چربیهای خون 893 فرد شرکت کننده در  پروژه‌ی Dutch LifeLines-DEEP را که هدف آن بررسی فاکتورهای خطر جهانی مرتبط با بیماریها‌ی مزمن بود، بررسی کردند.

 شرکت کنندگان دارای طیف گسترده‌ای از نمایه‌ی توده‌ی بدنی (از 16.9تا 44.9) و چربیها بودند. بیمارانی که تحت درمان با داروهای پایین آورنده‌ی چربی یا آنتی بیوتیک‌ها بودند، برای جلوگیری از بایاس از مطالعه خارج شدند. نتایج این تحقیق نشان داد غلظت سلامت چربیهای خون با افزایش تنوع میکروبیوم روده در ارتباط است و بخصوص گونه‌های میکروبی جدیدی با BMIو چربیهای خون در ارتباط بودند.

 محققان همچنین به بررسی میزان تغییرات در چربی خون و BMIمرتبط با میکروبیوم روده پرداختند. نتایج این بررسی نشان داد که 25.4درصد از تغییرات کلسترولHDL، به تفاوت در میکروبیوم روده‌ای مربوط است. علاوه بر این 45 درصد در تفاوت در BMIوهمچنین 6 درصد در تفاوت میزان تری گلیسرید خون با میکروبیوتا، قابل توضیح است. در رابطه با شناسایی باکتری‌های موجود در میکروبیوم، حداقل 3 باکتری مرتبط با  BMIپایین، همچنین با مقادیر پایین تری از تری گلیسریدها و مقادیر بالاتری از کلسترول خوب یاHDLارتباط داشتند. این موضوع نشان می دهد که باکتریهای خاصی در روده دارای نقش مهمی در متابولیسم انسان می باشند.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/lower-gut-flora-diversity-associated-with-three-risk-factors-for-metabolic-syndrome-98205183.html